عمل بستن رگ اشتها چیست؟
نوشته شده توسط : نت ویر

امروزه  درمان های مختلفی برای چاقی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. یکی از جدیدترین روش های درمانی که اخیراً مورد توجه قرار گرفته است، بستن رگ اشتها (Bariatric Embolization) است. این روش به دلیل کاهش چشمگیر وزن به یکی از جراحی های محبوب تبدیل شده است.

بستن رگ اشتها چگونه است؟

بستن شریان های اصلی معده روشی نوین در درمان چاقی است که هدف آن کاهش جریان خون به معده است تا حس گرسنگی کاهش یابد و فرد کمتر غذا بخورد. این روش به صورت غیرتهاجمی انجام می شود و به دلیل کم ریسک بودن و عوارض های احتمالی کم، توجه بسیاری از متخصصان را به خود جلب کرده است.

موقعیت دقیق رگ اشتها

معده یکی از پرخون ترین اندام های بدن است و دارای 4 شریان اصلی است. شریان های ریز فرعی از این 4 شریان به داخل معده منشعب می شود. اصلی ترین این شریان ها همان رگ اشتها است. از آن جایی که بیشترین خون رسانی از طریق این رگ انجام می شوند، ممکن است با بستن رگ اشتها معده به اندازه کافی تغذیه نشده و هورمون های گرسنگی ترشح نکند.

مکانیزم عمل بستن شریان های معده

در این روش، با استفاده از تکنیک های پیشرفته تصویربرداری، شریان های اصلی معده که مسئول خون رسانی به قسمت های خاصی از معده هستند، مسدود می شوند. با کم شدن خون رسانی به این بخش ها، سطح هورمون گرلین  نیز به تبع کاهش می یابد.

گرلین هورمونی است که مسئول ایجاد احساس گرسنگی در مغز است. با کاهش سطح این هورمون، فرد دیگر مانند گذشته احساس گرسنگی نمی کند و به مرور زمان منجر به کاهش وزن می شود.

مراحل بستن رگ اشتها

مراحل این عمل عبارتند از:

آماده سازی پیش از عمل

قبل از انجام عمل، بیمار تحت آزمایشات کامل و بررسی های پزشکی قرار می گیرد تا از سلامت عمومی و امکان انجام این روش اطمینان حاصل شود.

انجام عمل

عمل بستن شریان های معده به صورت سرپایی و تحت بی حسی موضعی انجام می شود. پزشک با استفاده از یک کاتتر کوچک و از طریق شریان فمورال (در کشاله ران)، مواد مخصوصی را به شریان های اصلی معده تزریق می کند تا جریان خون به معده کاهش یابد.

دوره نقاهت

بیماران معمولاً نیاز به بستری کوتاه مدت دارند و می توانند در عرض چند روز به فعالیت های روزمره خود بازگردند. توصیه می شود که بیماران در این دوران از فعالیت های سنگین خودداری کنند.

منبع: bariatricsurgery.ir





:: موضوعات مرتبط: جراحی زیبایی , ,
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 شهريور 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: